فیلم فروشنده اصغر فرهادی به اسکار می‌رود. (اسکار کیلو چند؟)

%d9%be%d9%88%d8%b3%d8%aa%d8%b1-%d9%81%db%8c%d9%84%d9%85-%d9%81%d8%b1%d9%88%d8%b4%d9%86%d8%af%d9%87

گیشه‌ی سینماهای ایران امسال نسبت به سال‌های قبل بسیار داغ‌تر بود و فیلم میلیاردی زیاد داشت. از فیلم‌های اجتماعی و پرسروصدا مثل «ابد و یک روز» ساخته‌ی سعید روستایی تا فیلم «فروشنده» آخرین اثر تنها کارگردان اسکاری ایران اصغر فرهادی. لانتوری این وسط ناگهان قد علم کرد و نقدهایی که در باب فیلم زده شد یا خیلی مثبت و یا خیلی منفی بود. «من سالوادور نیستم» و «پنجاه کیلو آلبالو» هم پول تبلیغات ماهواره‌ای را خوردند و «کوچه‌های بی‌نام» و ادامه داستان؛ بنابراین برخلاف سال‌های قبل که معمولا نماینده‌ی ایران در اسکار واضح و مشخص بود امسال برای سفر اسکار رقابتی تقریبا تنگاتنگ بین هشت فیلم درگرفت.

فیلم‌های این لیست عبارت بودند از «ابد و یک روز» سعید روستایی، «اژدها وارد می‌شود» مانی حقیقی، «ایستاده در غبار» محمدحسین مهدویان، «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» وحید جلیلوند، «دختر» سیدرضا میرکریمی، «فروشنده» اصغر فرهادی، «لانتوری» رضا درمیشیان و «ناهید» آیدا پناهنده.

البته اگر دست من بود حداقل دو فیلم از این لیست را جابه‌جا می‌کردم. به‌هرحال، روز گذشته امیر اسفندیاری سخنگوی هیئت انتخاب فیلم‌های ایرانی به آکادمی اسکار متشکل از پوران درخشنده (کارگردان)، محمد بزرگ‌نیا (کارگردان)، محمد حیدری (دبیر جشنواره فیلم فجر)، سعید عقیقی (فیلم‌نامه‌نویس و منتقد سینمایی)، امیرحسین علم‌الهدی (دبیر شورای سیاست‌گذاری سینمای هنر و تجربه)، شهرام مکری (کارگردان)، تورج منصوری (مدیر فیلم‌برداری)، اکبر نبوی (تهیه‌کننده و منتقد سینمایی) و امیر اسفندیاری (معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فاراب) رسما اعلام کرد که فیلم «فروشنده» ساخته‌ی اصغر فرهادی از سوی ایران به آکادمی اسکار معرفی شده است. وی در سخنان خود از اصطلاح «با اکثریت قوی آراء» استفاده کرد که به کام بسیاری من‌جمله خود من خوش نیامد. پرواضح است که هیئت معرفی فیلم اینجا زیر سایه‌ی سنگین اسکار فرهادی و نفوذی که در سینمای جهان و بدون‌شک ایران دارد، این رأی را صادر کردند.

بعد از اسکار فیلم «جدایی نادر از سیمین» همه به فرهادی به چشم یک موجود فرازمینی نگاه می‌کنند؛ و فیلم‌های بعدی این فیلم‌ساز با استقبال همه‌جانبه از طرف منتقدان و تماشاگران روبرو خواهند شد اما اگر به من نمی‌گفتند فروشنده را فرهادی ساخته هیچ‌وقت برای دیدن فیلم نمی‌رفتم انگار که حالا فرهادی فیلم را ساخته پس باید حتما خوب باشد و یا اگر کسی نقد بد بنویسد انگار که به خودش گفته تو می‌دونی داری در مورد کی نقد می‌نویسی؟ کاری ندارم به «جدایی نادر از سیمین» که در نوع خودش پدیده‌ای بود اما فروشنده الحق به گرد «ابد و یک روز» هم نمی‌رسید؛ اما خب اگر درست نگاه کنیم «ابد و یک روز» کار یک نویسنده و کارگردان تازه‌کار و ناشناخته و «فروشنده» مال اصغر فرهادی برنده‌ی جوایز فلان و بیهمان است. فکر کنم هیئت ایرانی انتخاب فیلم برای اسکار با در نظر گرفتن همین موضوع ترجیح داد با فرستادن فروشنده شانس اسکار امسال ایران را بالا ببرد.

در ابتدا با بیرون آمدن فهرست اولیه‌ی هشت‌تایی بسیار خوشحال شدم اما حالا از خودم می‌پرسم یعنی اعلام یک فیلم دیگر به‌جای فروشنده تا این حد تابو و گناه قلمداد می‌شد؟ اسکار به کنار ازنظر سینمایی و فنی و حتی داستان و بازی «ابد و یک روز» یک سر و گردن از «فروشنده» سرتر بود جایزه هم کم نبرد. شاید بهتر بود عنوان این مطلب را می‌گذاشتم ایران و عطش اسکار و یا شاید هم ایرانی‌های تشنه‌ی به‌به و چه‌چه خارجی‌ها؛ یعنی ۲۰۰ تا سیمرغ هیچی؟ یه اسکار همه‌چی؟ اسکار کیلو چند بابا.

اسامی نامزدهای اسکار امسال ۵ بهمن ۹۵ اعلام خواهد شد و تاریخ مراسم اسکار هشتاد و نهم یکشنبه هشتم اسفندماه ۹۵ اعلام شده است که در بورلی‌هیلز کالیفرنیا برگزار خواهد شد.

تیم وب‌سایت پلان موویز برای فیلم «فروشنده» آرزوی اسکاری دیگر می‌کند. لطفا در نوشتن نظر در مورد این پست صرفه‌جویی نفرمایید. شما چه فکر می‌کنید آیا «فروشنده» واقعا ارزش معرفی به اسکار را داشت؟ نسبی و غیر نسبی لطفا بفرمایید.

اخبار سینما

    به اشتراک بگذارید
    ۲۷٫۶٫۱۳۹۵
     
    مجید مسکینی
    به قلم: مجید مسکینی

    27 ساله، مدیر پلان موویز، به آثار کلاسیک (چه موسیقی، چه کتاب، چه فیلم) احترام می‌ذاره اما معتقده جدید همیشه بهتره

    بیان دیدگاه