نقد فیلم خارجی: نقد فیلم دیوهای شگفت‌انگیز و کجا دنبالشان بگردیم

نقد فیلم خارجی | فیلم «دیوهای شگفت‌انگیز» اولین فیلمی است که از داستان‌های هری پاتر مشتق می‌شود و کار بسیار سختی در پیش دارد. مجموعه فیلم‌های هری پاتر ازنظر فروش در گیشه پس از جهان سینمایی مارول در مقام دوم هستند و علاوه بر این همواره مورد تحسین و حمایت منتقدین نیز بوده‌اند. این‌بار نه براساس یک رمان که کتاب کوچکی به قلم جی.کِی.رولینگ که اولین‌بار است فیلم‌نامه قلم می‌زند، « فیلم «دیوهای شگفت‌انگیز»» یک مزیت ویژه نسبت به فیلم‌های دیگر هری پاتر دارد، ازآنجایی‌که داستان فیلم کاملا بکر و تازه است طرفداران دوآتشه کتاب‌های هری پاتر بهانه‌ای برای شکایت که فلان قسمت چرا تغییر کرد و چرا شخصیت‌های موردعلاقه‌شان در فیلم حضور ندارند و یا کمتر به آن‌ها پرداخته‌شده و فلان نخواهند داشت.

فیلمی که بین کودکی و بزرگ‌سالی گیرکرده است…

اگر دلتان برای داستان‌های هری پاتر تنگ شده است نگران نباشید «دیوهای شگفت‌انگیز» با پای خودشان پیش شما آمده‌اند، اما متأسفانه دیگر نمی‌توانیم به سرزمین هاگوارتز بازگردیم، دیگر داستانی آنجا برای تعریف کردن وجود ندارد، بگذارید خیالتان را راحت کنم از هری پاتر خبری نیست، کلا بچه‌ای در کار نیست؛ اما جایگزین آمریکایی دنیای جادو و جمبل‌های هاری پاتر بهقولمعروف از هیچ‌چیز بهتر است.

بعد از هفت کتاب و هشت فیلم و فروش فوق‌العاده جی.کی.رولینگ و کمپانی برادران وارنر ظاهرا نتوانستد در مقابل ایده‌ی ساخت فیلم‌های پیش‌زمینه برای داستان‌های هری ‌پاتر مقاومت کنند. پیش‌درآمدی بر داستان‌های هری ‌‎پاتر که در همان جهان اما سال‌ها قبل از اتفاقات هری ‌پاتر جریان دارد و قهرمانان و اشرار مختص خودش را نیز دارد و البته مجموعه‌ای رنگارنگ از دیوها و موجودات شگفت‌انگیز؛ اما هرچه قدر هم ازنظر بصری چشم‌گیر و جذاب، داستان فیلم مبهم و درهم‌وبرهم است، با فرازوفرودهای ناگهانی در غلظت و تون داستان و شخصیت‌پردازی ضعیف در حد پوست پیاز. بازگشت دیوید ییتس در مقام کارگردان بی‌تردید مزیت خاص خودش را دارد، به این صورت که کارگردان کارکشته‌ی فیلم‌های هری پاتر آن‌قدر تند تند داستان را تعریف می‌کند که شاید متوجه ضعف‌ها و کاستی‌های آن نشوید اما بیشتر از این هم از دست او کاری برنمی‌آید. هسته‌ی ماجراهای هری پاتر جادو و جمبل است که در فیلم «دیوهای شگفت‌انگیز» از آن خبری نیست. یک ضیافت بصری ولخرجانه که هیچ ورد و طلسم جدیدی به مخاطب یاد نمی‌دهد.

آغاز یک ماجراجویی تازه که سر دراز دارد …

fantastic-beasts-and-where-to-find-them-movie-review-1بازیگر بریتانیایی ادی ردماین نقش اصلی فیلم را برعهده دارد. یک جادوگر و احضار کننده که در حین مأموریت برای بازگرداندن یک دیو به سکونتگاه اصلی خود در جنگل‌های آمریکا، سر از نیویورک (سال ۱۹۲۶) و وسط دعوا و جنگی در حال اوج‌گیری بین انسان‌ها و جادوگرها درمی‌آورد. نیوت اسکاماندر بیچاره، تنها چیزی که او از زندگی می‌خواهد نجات دنیای جادوگری و محافظت از موجودات شگفت‌انگیز آن از دست بدجنس‌ترین موجودات زمین یعنی انسان‌هاست؛ اما برای موفق شدن در این راه باید بار سفر را ببندد و به امریکا برود، جایی که حتی دیوها و موجودات شگفت‌انگیز هم با او سر سازگاری ندارند. وسط این هرج‌ومرج و بِهِل و بِشو، یک نانوای بازیگوش و بدشانس در چمدانی که نیوت با خود آورده را غافل از اینکه پر از موجودات عجیب‌وغریب و گوناگون است باز می‌کند. حالا نیوت باید با کمک نانوای مشنگ و دو خواهر جادوگر آن‌ها را از نو شکار کند؛ اما در مسیر تعقیب و گریزشان به گریوز اسرارآمیز (کالین فارل) برمی‌خورند، رئیس امنیت وزارت جادوی آمریکا که به دنبال نخاله‌ها و انجمنی است که در شهر خرابکاری به بار می‌آورند.

در آخرین داستان رولینگ همه‌چیز یافت می‌شود و این گاهی نویسنده را مجبور می‌کند به پیچیدگی‌هایی که به دنبال آن می‌آید تن دهد؛ مثلا داشتن کاراکترهای بسیار در فیلم خودبه‌خود به دیده نشدن بسیاری از شخصیت‌های فرعی اما مهم و کم پرداختن به بعضی شخصیت‌های کلیدی مانند گریوز که بدون شک برداشت‌ها و سکانس‌های بیشتری می‌طلبید، می‌انجامد. در مورد اسکاماندرِ ردماین هم همین‌طور، این‌قدر این شخصیت لوس و عجیب-غریب پرداخته می‌شود که تلاش‌های بازیگر برنده‌ی اسکار هم برای جان بخشیدن به آن فایده‌ای ندارد. کاترین واترستون و آلیسون سودول هم در نقش دو خواهر تلفیقی ناجور از زنانگی محض و یک بانوی مصمم ارائه می‌کنند.

اما اگر بخواهیم از بازی‌های خوب صحبت کنیم بدون شک نقش نانوا یکی از بهترین آن‌هاست که سروته کاراکتر کاملا درمی‌آید و به‌خوبی به تصویر کشیده می‌‌شود. صحنه‌های مشترک نانوا و اسکیماندر نقاط عطف فیلم محسوب می‌شوند که به جرات می‌توان گفت ازلحاظ کیفیت نمایشی یادآور فیلم‌های سبک لورل و هاردی است.

احیای دنیای جادوگری …

نقطه‌ی قوت دیگر داستان مقیاس عظیم تخیل فیلم است که موفق می‌شود دنیایی به‌مراتب بزرگ‌تر و باورپذیرتر از داستان‌های پاتر خلق کند که با دیوهایی شگفت‌انگیز کامل می‌شود؛ و به‌حق که بسیار از این موجودات شگفت‌انگیز هستند، گرچه شکار و گرفتنشان گاهی حوصله‌بر است و ما را از داستان اصلی دور می‌کند و این ما را به یکی دیگر از ضعف‌ها و معضلات فیلم می‌رساند، با توجه به اینکه بیشتر فیلم صرف گرفتن موجودات عجیب‌وغریب اسکاماندر و بازگرداندنشان به داخل چمدان جادویی خرج می‌شود، معانی نهفته و داستان اصلی پرداختی که شایسته‌اش است را دریافت نمی‌کند؛ که بسیار تلخ‌تر و تیره‌تر از فیلم‌های قبلی است … و به معضلات جهان معاصر از تفرقه و جدایش‌های سیاسی و اجتماعی اخیر در دنیا گرفته تا تبعیض، تروریسم و حتی سوءاستفاده از کودکان را شامل می‌شود. رولینگ بدون شک برای تبدیل کردن فیلم «Fantastic Beasts» به چیزی فراتر از شخصیت‌ها و اتفاقات خیالی شایسته‌ی اعتبار بسیار است، اما این موضوعی به طرز ناجوری تقریبا در سرتاسر فیلم با از واقعیت‌به‌دوری همراه است. مثل این میماند که رولینگ چیزی درست کرده که فقط خودش می‌تواند بخورد.

دست گذاشتن روی سورپرایز و نوستالژی

با توجه به حجم بالای طرفداران هری ‌پاتر اما به نظر می‌آید که او از شکست خوردن مصون باشد، مخصوصا وقتی‌که فیلم سرنخ‌های تک و توک برای داستان قسمت‌های بعد رو می‌کند که به نظر بسیار جالب و درخور توجه می‌آیند. یکی از نقاط بارز و متمایز کتاب‌های هری پاتر این بود که بچه‌ها با کاراکترهای داستان بزرگ می‌شدند. بچه‌هایی که کتاب‌های هری پاتر را از یازده‌سالگی آغاز کردند و در هفده‌سالگی و همراه با بزرگ شدن کاراکترهای داستان به پایان رساندند. حالا فیلم «دیوهای شگفت‌انگیز» با تمرکز روی کاراکترهای جوان و جادوگر اکثر بیست‌وچندساله ظاهرا همان نسل اول خوانندگان هری پاتر را هدف قرا داده است؛ اما حالا آن‌ها نه‌تنها می‌توانند به دنیای جادو و جادوگری بازگردند که همراه شخصیت‌های آن جادو را حرفه‌ای‌تر دنبال کنند و روابط عاشقانه نیز داشته باشند!

از تمام معضلات و کاستی‌های فیلم که بگذریم تردیدی نیست که وقتی «دیوهای شگفت‌انگیز و کجا دنبالشان بگردیم» به اوج خود می‌رسد بسیار سرگرم‌کننده و جالب می‌شود. نسبت به بسیاری از فیلم‌های هری پاتر بزرگ‌تر، جسورانه‌تر و رک‌تر است که به‌خوبی به فیلم‌های قبلی ناخنک‌های وسوسه‌انگیزی نیز می‌زند. طرفداران هری پاتر بی‌تردید با این فیلم حال می‌کنند، تازه‌واردها هم احتمالا جادو می‌شوند، اما انتظار چیز خارق‌العاده‌ای نداشته باشید …

این مطلب به‌صورت اختصاصی در تحریریه پلان موویز به نگارش درآمده است. استفاده با ذکر نام پلان موویز و لینک به این صفحه آزاد است.

نقد فیلم

    به اشتراک بگذارید
    ۲۹٫۸٫۱۳۹۵
     
    نگار عبدلی
    به قلم: نگار عبدلی

    خوره‌ی کتاب، مدرس فیلم‌نامه‌نویسی، با تعصب و خیلی گزیده فیلم نگاه می‌کنه

    5 دیدگاه مطرح شده
    • سوگول

      سلام ممنون

    • زینب

      بسیار به جا گفتید. یک اینکه رولینگ جز هری پاتر حرف دیگه ای برای گفتن نداره، دوم هم اینکه تو این دنیا پول حرف اول رو می زنه بنابراین تا زمانی مزخرفات هری پاتر می فروشه ازش فیلم خواهند ساخت

    • ناز

      ممنون از زحمات شما ، موفقباشيد.

    • فرهاد

      تشکر فراوان

    • امیر

      جادویییییییییییی ….. فیلمش کی بیرون می یاد؟

    بیان دیدگاه